Capitalist and Anti-Capitalist Place-Making through Street Art

Street art can function as a tool of place-making. Place-making is the process through which a physical space is transformed into and maintained as a lived, experienced place with a particular place identity—an integrated place that supports specific ways of living, identities, and experiences. Whereas it was formerly associated with criminality, vandalism, and subversion, in recent years, street art has often been co-opted by capitalism and turned into a tool of place branding and place marketing. Despite this co-option, street art continues to serve different place-making functions and purposes in different neighborhoods. I will explore the complex and uneven relationship between street art, capitalism, resistance, and identity, through a series of neighborhood case studies.

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Quill R. Kukla é professore de filosofia e investigadore sénior no Instituto Kennedy de Ética da Universidade de Georgetown, onde também é diretore de Estudos sobre Deficiência. As suas principais áreas de pesquisa são ética, filosofia da linguagem, epistemologia social, filosofia da ciência e filosofia anti-opressão. Publicou recentemente City Living, uma obra sobre espaços urbanos, moradores urbanos e como esses espaços e pessoas se criam, moldam e mudam uns aos outros. Neste trabalho, Quill Kukla oferece a primeira investigação filosófica sistemática da natureza da vida urbana e dos moradores da cidade. O livro baseia-se em trabalhos empíricos e etnográficos em geografia, antropologia, planeamento urbano e diversas outras disciplinas, a fim de explorar o impacto que as cidades têm sobre os seus moradores e que os moradores têm sobre as cidades.

Evento co-organizado com Ana Gariso (ICNOVA) e o CIM — Centro de Inovação da Mouraria / Câmara Municipal de Lisboa.

Evento financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito do projeto UIDB/00183/2020.